søndag 15. november 2009

Nye muligheter!

Søndag...

Søndag...

Jaja - i morgen er det i allefall ny dag, ny uke og nye muligheter. For min del innebærer akkurat det at uka starter tidlig. Jeg kjører vel fra Selbu klokka kvart over seks i morgen tidlig før jeg skal tilbringe mandagen og tirsdagen på Royal Garden i Trondheim på kurs for lærere og tillitsvalgte i Utdanningsforbundet. Trøndsk lærerstemne har lange tradisjoner, og jeg gleder meg til godt faglig påfyll samt å treffe flotte mennesker. Det er altid spennende samtaler rundt bordene i slike forsamlinger, og ofte ligger den menste verdifulle læringen akkurat i møtet med de andre.

Er vi flinke nok til å dyrke disse møtene? Jeg stiller meg spørsmålet fordi jeg noen ganger tar meg selv i å haste videre til noe nytt. I kveld foreksempel hadde jeg et ærend som skulle gjøres unna. Egentlig kunne jeg blitt ferdig på 5 minutter, men så - heldigvis - satt jeg plutselig i en god samtale om alt og ingenting sammen med en av disse som er så flinke til disse uformelle møtene. Jeg merker at slike mennesker gjør inntrykk på meg. Jeg liker mennesker som har tid...

fem minutter tok en halv time. Heldigvis! Og i det jeg var ferdig med halvtimen, og skulle sette meg inn i bilen for å kjøre hjem, traff jeg plutselig på nytt noen som jeg følte stor glede av å prate med. Ingen store vedtak ble fattet, men samtalene var likevel gode. Vi var ikke målrettede - vi var bare sammen.

En kort stund. Uten mål. Uten noen spesiell retning...

Før morgendagens lærerstemne stiller jeg meg selv spørsmål om vi har nok rom for disse gode stundene i samfunnet i dag? I politikken? I skolen? I hverdagen? Vi skal liksom være så himla effektive. Alle har mål, og dersom man ikke klarer å finne ord eller aller helst tall som sier at man har oppnådd så eller så mye i forhold til andre, så er man nesten mislykket. Skoler i midtnorge ble hengt ut i Adresseavisen fordi de hadde lavere skåre i nasjonale prøver i engelsk enn andre skoler i landet. Betyr disse tallene at det ikke skjer god læring på disse skolene? Betyr den manglende uttellingen at disse skolene ikke klarer å lage gode møter mellom barn og voksen. Eller - betyr resultatene at det kommer til å skje færre gode møter fordi fokuset endres mot det effektive?

Effektivitet er bra. Jeg vil ikke tas til inntekt for noe annet. Men - mennesker er enda viktigere. Vi må huske det når vi stresser avgårde for å komme oss på jobb i morgen tidlig. Gi noen en klem, si hei, sjenk opp en kopp kaffe til noen, eller slipp noen som trenger det inn foran deg i køen ved buffeten. Det er så lite å tape på det, men du vinner en hel masse.

Ny dag - ny uke - nye muligheter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.