tirsdag 15. desember 2009

Adventstid!

Som jeg tidligere har vært innom, så synes jeg adventen er en flott tid. Jeg rett og slett digger den. Levende lys, mørke kvelder og forventninger om lysere tider. Hadde det enda bare vært ordentlig med snø!

Det kom riktignok et ørlite tjuvlag med hvitt pulver her om dagen. Skjønt pulver - det var vel mer som slush. Det frøs til et hardt lag is innen en arbeidsdag hadde gått. Nå ligger det der som en spennende såle som snøen kan dale ned over og male verden hvit. Amen!

La det skje!

Det blir så mye trivligere da.

En av de mer utfordrende sidene med adventen for oss som er lærere er rettinga. Nå har jeg ikke allverden i år da - i og med at jeg bare er 45% lærer, men likevel har jeg akkurat avsluttet min siste samfunsfagprøve dette semestret. Det er alltid spennende å lese gjennom elevenes besvarelser, men det er ikke fritt for at førhjulsstria for mang en lærer kan oppleves som noe hektisk. Jeg føler meg trygg på at avspassering i både juni og august blir solid jobbet inn i løpet av hektiske rettedager vinteren gjennom.

Som politiker merker man også førhjulsstria. Mandagen ble tilbragt i kommunestyresalen i Selbu, hvor vi diskuterte budsjettet for 2010. Undertegnede har sterke meninger om mye, men det kan til tider være utfordrende å føre en debatt om budsjettets virkninger for skolesektoren helt for seg selv. Det opplevdes i allefall slik. Kan hende kjente jeg ikke min besøkelsestid? Ikke vet jeg, og strengt tatt er jeg ikke så alt for bekymret for besøkelsestidene heller, for viktige ting må sies - så de er sagt!

Etter kommunestyret bar det direkte på styremøte i Utdanningsforbundet, og derfra hjem til gullgutten som sprudlet på gulvet. Bading, mating og legging fulgte deretter, før kvelden kunne nytes med litt 71 grader nord. God TV.

Resten av uka fylles med telefonmøte, handletur og besøk i Trondheim, styremøte i Utdanningsforbundet Sør- Trøndelag, noen telefonrunder for å følge opp medlemmer i Selbu Arbeiderparti, litt oppfølging av regnskap i Utdanningsforbundet i Selbu, volleyballtrening og kanskje en fotballtrening, skoleavslutning på fredag, vennemiddag fredags kveld, besøk på søndag og innimellom tenkte vi å ordne nye benkeplater på kjøkkenet vårt, samt reorganisere innredninga til litt mer praktiske former.

Så blir det juletre, pynting og vasking.

Julestria kan være tøffe greier, men samtidig: Det er herlig å ha ei effektiv kone som har rydda kontoret mens jeg har retta prøver i kveld. Heder og ære deles med dette uoppfordret med hele verden!

Husk nå på at julen kommer - og går - uansett om du har fått gjort alt du skulle gjøre. Intil videre får du huske svømmetimenes lov: Uansett hvilke oppgaver du skal utføre er det viktigste å huske å puste. Uten luft får man lite gjort!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.