lørdag 25. januar 2014

KS innfører diktaturet?

Fordeling av makt er et viktig prinsipp i alle demokrati. Nå vil KS at skolen skal bli et diktatur.

Noe annet er det ikke mulig å lese av kravene Kommunenes Organisasjon stiller til lærerne i forbindelse med forhandlingene om ny arbeidstidsavtale. KS vil drøfte arbeidstid, men om man ikke blir enige skal rektor bestemme. Dermed havner all makt hos arbeidsgiver, og ikke fordelt mellom partene som i dag forhandler.

Det blir som et tariffoppgjør uten streikerett.

Når makten ikke er fordelt mellom partene kan den sterke parten nemlig ture frem som han vil og forhandlingene blir ikke reelle. "Hvis du ikke frivillig gjør som jeg vil - bestemmer jeg at det blir som jeg vil". Fagforeningsknusing er et greit begrep å bruke nå mens høyrevinden blåser blå og kald, men skylden ligger hos begge politiske fløyer.

At KS er en organisasjon som jobber på vegne av det folkevalgte demokratiet skulle man forresten ikke tro. Her er det liten åpenhet rundt viktige spørsmål for innbyggerne og arbeidstakerne i velferdssamfunnet. Basert på tendensiøse debattgrunnlag, ideologisk fargede dokumenter, ensidig kildegrunnlag samt mangelfull kunnskap og fravær av debatt kan det se ut til at landets kommunepolitikere ledes til å føre en arbeidsgiverpolitikk som ligger svært langt til høyre på den politiske skalaen.

Det sier i grunnen det meste når den ultraliberale tenketanken Civita benyttes som sannhetsvitne for argumentene til organisasjonen, samtidig som det er grunn for å mistenke KS for å håndplukke statistisk grunnlag i sine skoleeier- og skolelederundersøkelser (med i overkant av 500 deltakere totalt).

Du kunne kanskje falle for fristelsen og tenke at ledelsen sitter med hele makta ensidig i andre bedrifter, og at det er slik arbeidslivet fungerer? Til det må det repliseres at ledere innenfor andre virksomheter må passe seg for å ikke miste arbeidstakere til konkurrenter. KS sitter på et monopol, og lærere som ønsker å jobbe som lærere kan ikke uten videre skifte arbeidsgiver bort fra kommuner og fylkeskommuner. Monopolet er opprettet for å gi fellesskapet lik tilgang til det velferdstilbudet som kommunen leverer. Derfor blir mangelen på maktfordeling hvis KS’ forslag gjennomføres enda verre, og KS' demokratiske ansvar desto større.

Men - NEI – jeg ønsker på ingen måte å framsnakke private løsninger for å forhindre monopolsituasjonen. Dem vil vi ikke ha fordi de ikke gir alle lik tilgang til velferd. Jeg mistenker likevel at sterke krefter i samfunnet nå spiller KS' slik at privatisering blir neste skritt.

Jeg vil ha et demokratisk samfunn og reell medvirkning fra arbeidstakerne. Arbeidsgivers styringsrett har arbeidstakernes støtte og den går svært langt i forhold til å kunne delegere og fordele arbeidet også i skolen i dag. Arbeidsgiver er likevel ikke enerådende når det gjelder å ha kunnskap om de oppgavene som skal løses i skolene og hvordan de best løses. Å la rektor svinge spanskrøret over sine medarbeidere kan fort lede skolen inn i en maktarrogant kultur som forplanter seg helt ut i de ytterste klasserom.

Lærere er høyt kompetente medarbeidere og fortjener et ord med i laget. Den gode læreren jobber oftest best når han benytter arbeidsmåter han tror på. Det viser nemlig forskning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.