tirsdag 21. januar 2014

Hva vil du for ditt barn?


Tenk deg følgende:

Ditt barn er på vei til sin første skoledag. Du lurer på hvordan dette skal gå. Du håper skolen skal se ungen din som det unike individet han er, og gi han muligheter til å vokse i forhold hans evner og forutsetninger. Selvsagt vil du at barnet ditt skal ha venner og fungere i fellesskapet i klassen.


Noen barn trenger ekstra utfordringer som de kan strekke seg etter mens andre trenger forenklinger for å forstå. Alle trenger å bli sett hver dag. Alle trenger å føle seg verdifulle. Vi trenger tilbakemeldinger på det vi har gjort. På godt og vondt. Lærerne skal se hvert enkelt individ og bry seg om det.

Tilpasset opplæring skjer både underveis i møtene med elevene og i tida mellom dem. Når læreren tar konsekvensen av den kunnskapen han tilegnet seg i forrige møte med elevgruppa, og tilpasser opplegget for neste time slik at det blir bedre. Tilpassing er også å gi elevene nøyaktige tilbakemeldinger slik at de mestrer oppgaven bedre neste gang. Tilpassing foregår når læreren vurderer, forbedrer og eventuelt forkaster de planene som til enhver tid har lagt, og dette må skje kontinuerlig i skoleåret.

Det er tida til å gjøre nettopp dette lærerne nå kjemper for. Det er tida til å se hver enkelt elev, og til å gjøre noe med det man ser som nå står på spill. Arbeidsåret i skoleverket er ikke annerledes enn for mange andre fordi det tjener lærerne. Det er annerledes av hensyn til elevene, og fordi det gjør at lærerne har mulighet til å gjøre jobben sin på en skikkelig måte.

Lærerorganisasjonene og Kommunesektorens interesseorganisasjon (KS) er tilsynelatende enige om en ting; Lærerårsverket utgjør 1687,5 timer. De er derimot uenige om hvor mange uker timene skal fordeles på og om lærerne skal ha en reell sikring av tid til for- og etterarbeid i avtalen. Lærerne mener at normalarbeidsuken på 37,5 timer ikke strekker til når elevenes behov skal imøtekommes, og ønsker et fortsatt komprimert arbeidsår der årsverket sammenfaller med elevens undervisning.

Har du tenkt gjennom hva det vil bety for deg og ditt barn om lærerne ikke lengre har tid til å tilpasse undervisningen etter evner, forutsetninger og behov underveis i skoleåret?

Lærerne kjemper en kamp for ditt barn i disse dager.

Spørsmålet du som forelder bør stille deg er; Hva vil jeg for mitt barn?

Preben Pettersen Uthus
Lærer, og tillitsvalgt i Utdanningsforbundet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.