søndag 10. januar 2010

Prippen - eller?

Det er mulig det bare er meg...

Kanskje er jeg prippen?

Likevel må jeg si at jeg føler jeg har grunn til å reagere. Det føles som et overtramp når man i beste sendetid, som representanter for en av norges mest inkluderende og positive organisasjoner, med idealer som skulle fremelske alt som er flott og positivt, gjør seg til talerør for en kultur som står for det stikk motsatte.

Peter Mueller har på langt nær en god sak i forold til måten han behandlet Maren Haugli på. Man kan kanskje også godta at man fleiper med hans opptreden. likevel synes jeg man tar det for langt når han blir hengt ut i Norges største gapestokk i beste sendetid på en lørdagskveld.

Og Tom Nordlie da. Han har grunn til å reagere. Ingen tvil om det. For - man kan mene hva man vil om Nordlie og hans metoder, men faktum er nå - uansett, at han er en trener som har oppnådd enorme resultater, og at klubber fortsetter å bruke han som redningsmann. Elsket - og hatet. Likefullt et menneske.

Det er de begge to - både Nordlie og Mueller. Elsket og hatet, men mennesker. Det er ikke lov å glemme at mennesker, selv om de er topptrenere også har følelser. Når man representerer idrettsnorge til fest, mener jeg man bør være ekstra varsom i forhold til hvor man legger lista i forhold til hvilken humor som er lov, og ikke.

For - hva tenker ungdom og unger og foreldre rundt om i de tusen hjem når uthenging blir lov når idretten skal hedre sine egne? Er det sikkert at Budskapet harmonerer med idrettens verdier? Bør ikke en slik aften som drettsgalaen i høyeste grad representere idretten på en best mulig måte?

Jeg ler jeg og - ofte - også av humoren til Bård Tufte. Likevel mener jeg at han ikke passer til å lede slike arrangement. En idrettsgalla er høytid, og humor, men mest det første. Tufte balanserer for dårlig mellom de to.

Jeg håper - jeg som skal arbeide med klassemiljø og unger som trenger positive forbilder - at noen gir de uforbeholdne unnskyldninger som bør gis etter idrettsgalaen.

Det ville vært trasig om idrettsnorge og NRK skulle stille seg i spissen for at trakasering og mobbing var lov.

I så fall kunne jo sparkingen av Mueller samt mediedekningen fra rikskanalen av den saken - kanskje virke litt dobbeltmoralsk?

2 kommentarer:

  1. kloke ord. NRK burde absolutt fått sett disse...

    SvarSlett
  2. Enig med deg i dette Preben. Har jobba mye innafor idretten, dette er med på å bryte ned mye av det målretta og gode arbeide.

    SvarSlett

Del gjerne dine tanker med meg.