torsdag 14. januar 2010

Hvitt vinterland!

I dag kom jeg tilbake fra Røros. Besøket i Bergstaden skyltes at jeg og flere andre tillitsvalgte i Utdanningsforbundet var på kurs i mediehåndtering der. Spennende kurs med givende innhold får bli min oppsummering i kortform.

Jeg har ikke tenkt å gi et detaljert referat fra de ulike delene av kurset her, så du kan bare slappe av og lese videre. På tross av at kurset faktisk hadde en viss relevans for bloggskrivinga da. Blogg er jo også et potensielt massemedium.

Skjønt - massemedium? Det er vel 4 stykk som følger bloggen min fast!

Uansett - det jeg egentlig vil dele med dere i dag er den fantastiske opplevelsen av vinternorge som jeg har fått ta del i den siste tida. Det er et herlig land vi bor i - også når gradestokken kryper ned mot 30 og førte kalde og stivfrosne grader. I selbu har det vært stille, iskaldt og rimfrosent siden nyttårshelga nå. På Røros hang bjørkegreinene ned mot bakken med en tjukk hvit pels rundt seg. Det knitrer og knaker i snøen når man går. Stikker i kinnene...

Har man bare nok klær på seg er det hele faktisk deilig. Jeg kler meg godt. Tjukk god lue, vindvotter - gjerne med ullhansker innvendig, en buff eller to i halsen, termodress, ullundertøy og ullsokker og selvsagt gode sko. Ingenting overlates til tilfeldighetene når jeg skal ut på ekspedisjon...

Vinteren er liksom ikke noe å tulle med. Det vet jeg alt om. Tro meg.

Derfor har jeg med termodresser når jeg kjører over fjellet mellom Selbu og Røros. Både til meg og eventuelle passasjerer. Det blir fort kaldt om bilen stopper, og man kan nesten tro at man beveger seg helt i randsonen for den menneskelige sivilisasjon når man ferdes i disse områdene. Derfor er det lurt å ta forholdsregler. Akkurat det oppfordrer jeg alle til å gjøre, uansett hvor man ferdes på denne tiden av året. Den dagen bilen står, angrer man ikke på alle gangene man har hatt med seg en varm sovepose uten å få bruk for den.

Det er vilt og vakkert når man krysser ned mot Stuggudalen med panoramaet mot Sylane. Det var flott i dag når ti tusen trær stod tullet inn med trylleglitter som glinset i oransjerødgule toner langs veikantene på hele turen fra Røros til Selbu.

Selv om det kan føles som ekstremsport å være ute nå til dags, bør man benytte sjansen. Ta med en venn, fotoapparatet eller bare ditt eget gode humør. Rull frem det du har av varme klær, og svøp kroppen i dem. Og deretter - ut og nyt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.