Deres handlinger de siste ti årene har bragt skolenorge ut i det dypeste konflikten i nyere tid. Jeg vet derfor ikke om jeg kan stå inne for bruken av ordet kjære i min overskrift, men jeg forsøker fremdeles - av rein høflighet.
Vi er dessverre mange som ikke tror på dere. Vi tror ikke dere vil skolen det beste. Vi tror dere taler med to tunger. Vår mistro baserer seg på våre opplevelser med dere som arbeidsgiverorganisasjon. Dere har ikke innfridd på ett eneste punkt fra deres vakre festtaler.
Ikke ett eneste punkt.
Man skulle tro at det fremste argumentet for å overføre arbeidsgiveransvaret fra staten til kommunene var å bedre dialogen. Aldri har dialogen vært dårligere. Aldri har fremtidsutsiktene vært mørkere enn under KS.
Man skulle tro at kommuner som er avhengige av å følge lovens krav til kompetanse ville gjøre alt for å gjøre seg attraktive som arbeidsgiver. Lærerne har ikke sett noe til lønnsløftene i praksis.
Man skulle tro at en arbeidsgiverorganisasjon som til stadighet kritiserte en yrkesgruppes kompetanse ville forplikte sine medlemmer til å bidra til å øke denne. Norske kommuner svikter likevel når det gjelder kompetanseløftet i skolen.
Man skulle tro at en arbeidsgiverorganisasjon som har store utfordringer med å gi sine høyt utdannede kvinnegrupper konkurransedyktig lønn, ville takke ja om en regjeringtilbød en likelønnsmilliard. KS takket nei.
Man skulle tro at en arbeidsgiver som ønsker økt rekruttering til læreryrket forsøkte å legge forholdene til rette slik at yrket ble mer attraktivt. KS går motsatt vei og fjerner alle goder.
Man skulle tro at en arbeidsgiver som ønsket det beste for kvaliteten i møtet mellom lærere og elever la til rette for sterk profesjonsetikk. KS river bort fundamentet for at lærerne kan gjøre noe med utfordringene de ser elevene måtte ha.
Man skulle tro at de som ville skolen det beste og som satset på barn og unge, også ville bevilge penger til formålet. Men som vi har lært - når KS gir, tar de bare litt mindre. Norske lærere kjenner på kroppen at skolebudsjettene krymper mens oppgavene vokser.
Man skulle tro at en organisasjon som er en forlenget arm for demokratiet kjørte demokratiske prosesser. KS unndrar fakta, misleder og undrar viktige tema for åpen diskusjon. Og de gjør det igjen og igjen.
En hel vinter har tusenvis av lærere skrevet leserinnlegg, gått i tog og utfordret politikere uten å få svar. Hvor mye energi må lades fra landets lærere før dere forstår?
Hvis dagens lærere er så ubrukelige og lite kunnskapsrike, så tafatte og lite lojale, så egoistiske og lite kunnskapshungrige, og så bakstreverske og lite moderne som dere nå maler et bilde av med deres aller bredeste pensel: Hvem er det da dere har til å gjøre jobben som er så mye bedre? Hvilke rakettforskere og legestudenter er det dere har i ermet som skal steppe inn?
Og om dere ikke har ett ess i ermet - eller en joker? Hvordan i alle dager har dere tenkt å beholde dagens desillusjonerte lærere i skolen? Dere har systematisk såret og trampet på yrkesstoltheten til min yrkesgruppe i 10 år nå. Dere har systematisk revet ned vår anseelse i samfunnet og vår autoritet i klasserommet. Elevenes og foreldrenes bilde av læreren formet av Per Kristian Sundnes er malt i farger av mistro, mistillit og forakt. Det er nok nå KS.
31 000 sympatiserer med oss og vår sak på Facebook nå. Hvor mange må vi bli før dere vil høre?
Hvor mange lærere må beskrive hvordan deres krav vil rive bort fundamentet vårt for å gjøre en god jobb? Hvor mange lokalpolitikere må til for at dere skal forstå at dere aldri hadde et lokalpolitisk forankret mandat for å gjennomføre de endringene dere forsøker å få gjennom? Hvor mange forskere må fortelle dere at gnisten forsvinner fra lærerrommene, at motivasjonen blir borte og at fagligheten trues når deres kontroll og mistillit får dominere norske skolebygg?
Kjære KS. Jeg forsøker igjen: Kan den siste av dere som forlater rommet vennligst la være å slukke lyset? Mine og deres barn - ja alle fremtidige generasjoner fortjener at lærerne ikke brenner ut nå.
Vi står sammen og brenner sterkere enn noen gang inntil denne kampen er vunnet. Om utfallet av denne konflikten blir presset ned over lærerne nå tør jeg ikke tenke på konsekvensene.
Presis og krass beskrivelse. Og nå er det nok!
SvarSlettDet er tida for å kvesse knivene og klørne. Frontene skjerpes, og retorikken likeså!
SlettEnig Preben-du peker på kjernen i konsekvensene av KS sine forslag! Nok er nok!
SvarSlettTreffer dessverre kjernen her ja. Jeg gleder meg til den dagen kommer da jeg kan begynne å blogge om gladdagene i læreryrket!
SlettVurder dette som en kronikk!
SvarSlettKronikk utferdiget og sendt!
SlettHelt enig Preben!
SvarSlettTakk Jason! Ready for a fight!
SlettSpot on!
SvarSlettIngrid
Takk. Det er dessverre synd at denne treffer så alt for godt!
SlettGlem heller ikke hva KS svarte i høringsuttalelsen da KUD sendte på høring et forslag for å sikre lærertettheten i 2012, og la inntil 1,2 mrd. på bordet for å finansiere det; "Takk, men nei takk" var KS' svar (i kortversjon) da.
SvarSlettJeg kunne dessverre fortsatt lenge. Hva er for eksempel vitsen med å bygge opp kompetansen hos lærere som skal bruke tida si på renholds og vaktmesteroppgaver.
SlettDu har mange gode poeng på hvor KS har vært passiv som skoleeier. Målt i relativ nedgang i lønnsveksten, har KS sviktet kapitalt. Nå får vi aldri vite hva staten ville ha tilbydd lærerne som lønnsvekst i samme periode, men veksten for deres egen ansatte i perioden har vært som for kommunesektoren. Nå har ingen sentrale politiske parti av litt størrelse gått inn for å flytte lærerne over til staten, så vi må forholde oss til realitetene: Lærerne vil også i fortsettelsen ha kommunen som arbeidsgiver. Derfor er det veldig bra at KS i samarbeid med kompetente lærerorganisasjoner har utviklet "Den gode skoleeier". Stadig flere kommuner kurses nå på dette, og vi som jobber i skole-Norge kan derfor se med en viss betinget optimisme framover. Har vi egentlig noe valg? :-)
SvarSlettSystemet hvor KS forhandler for kommunene er et system for politisk ansvarsfraskrivelse. Derfor bør Staten ta over, rett og slett fordi demokratiet da kan holde de valgte ansvarlige for sine løfter. Om vi hadde forholdt oss til realiteter for noen år siden hadde denne kampen aldri skjedd. Det er ikke sånn at frmtiden er lagt ut fra gårsdagens hendelser Børre. Vi forandrer historien mens vi går. Den gode skoleeier høres ut som fine ord, men som Gunn Imsen påpeker i dag; Dette bygget står på råtne påler. Ja - vi har et valg: Politikkere som går til valg på skoleløfter og som kan holdes ansvarlige for dem. Sterke sentrale avtaler som sikrer like arbeidsvilkår over hele landet. Sterke og kunnskapsrike profesjonsutøvere som får frihet til å løse oppgavene. Det er ingen trøst at det er like ille i staten, men der er i allefall ansvarslinjene direkte!
Slett