torsdag 10. juni 2010

Uventet drahjelp!

Noen ganger får man uventet drahjelp. Over morgenkaffen i dag kunne jeg konstatere at også jeg skulle få akkurat det.

Jaja - ikke med beising av huset da, for den jobben må jeg gjøre selv. Og - ikke med å komme i mål me streiken, for der var KS akkurat så steile som jeg hadde frykta på forhånd. På tross av to uker med streik og et forbedret resultat, sitter etter min mening det norske samfunnet med en arbeidsgiver på kummunal sektor som ikke styrer landet i en retning som er tjenbar for både nåværende og fremtidig velferd i ette landet.

OK - tilbake til dette med drahjelpa da. For kaffen kom nesten ut av munnen i dag da jeg under VG så en sak fra E24 som kunne forstelle at Øystein Stray Spetalen spår kapitalismans undergang. SPetalen er god for brukbart mye mer kroner enn det undertegnede er, men ser likevel problemene som et system der 0,01 % av befolkningen stikker avgårde med hele gevinsten.

Nå skal jeg ikke gå god for absolutt hele resonementet og slutningene som Spetalen drar, men jeg må si at hans forsvar av den nordiske modellen for velferdsbygging er noe jeg må henge meg på. En stat som er sterk og i stand til å ta fellesansvar for velferden er avgjørende for stabilitet over tid. Til de som mener offentlig sektor er uhensiktsmessig og fordyrende konstaterer jeg at demokrati koster, og spør tallkunstnerne om de klarer å beregne verdien av et stabilt demokrati over tid?

Det er akkurat et det handler om. Dersom velferdstjenester skal konkurranseutsettes og gjøres konjunkturavhengige vil demokratiet og stabiliteten over tid bli truet.

Så derfor - Spetalen - Jeg trodde aldri jeg skulle si dette: Takk for drahjelpa. Den var uventet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.