onsdag 12. mai 2010

Sjokoladekrise!

Jeg innrømmer det mer enn gjerne: Jeg er glad i sjokolade. Jeg elsker sjokolade. Gi meg lys sjokolade - eller hvit for den saks skyld, og tennene drukner i vann og tunga smatter av vellyst. La den drasjere krokan eller omkranse nøtter, la sjokoladen bade i luftbobler eller smalte for så å bli dip for frukt. Jeg spiser den mer enn gjerne, uansett!

Men - så så jeg på TV i går. NRK2 faktisk. En kanal jeg forresten mer og mer får sansen for på grunn av sitt rike innhold av dokumentarer og naturprogram. I går kveld var det altså sjokolade de tok for seg. Eller rettere: Det var kakaoproduksjon på Elefenbeskysten som fikk gjennomgå. Viste du at Mesteparten av verdens kakao kommer fra nettopp Elfenbenskysten? Nå viser det seg at barnearbeid kan antas å være en solid del av produksjonen av kakao, og gjennom gårdagens dokumentar ble det grundig belyst at prisen kakaobønder får betalt for råvarene sine på ingen måter er rettferdige nok til at man kan forvente noe annet enn at det foregår uetiske og tvilsomme ting i bransjen. Barna kommer fra nabolandene og blir smuglet inn til Elfenbenskysten. Det er grunn til å tro at liketil myndighetene i det afrikanske landet vet om menneskehandelen, men dekker for øynene.

Likedan ble det belyst ut over enhver tvil at det er grunn til å mistenke at de store sjokoladeprodusentene vet om at det foregår snusk i bransjen, men at de - for å si det på godt norsk - gir katta! Her er det tydeligvis fortjeneste for enhver pris for internasjonale konsern som KRAFT og Nestlé.

Hva gjør dette for meg?

Joda - jeg kommer til å fortsette å elske sjokolade jeg, men dersom det kommer et alternativ på markedet som baserer seg på rettferdig handel, skal jeg glatt være med på å betale en høyere pris for varene.

Barn med macheter på kakaoplantasjer er ikke bildene jeg ønsker å ha på netthinna når jeg koser meg med sjokolade til kaffen!

3 kommentarer:

  1. LInken til den omtalte dokumentaren er: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/635756

    Jeg anbefaler deg å sette av tid til den!

    SvarSlett
  2. enig! så programmet æ å, og vurdere å sett i gang med kakaoproduksjon oppi solbakkan her... Kjøpe du sjokolade som har sitt utspring herifra???
    Kanskje Ine hjelpe mæ å høste inn kakaobønner'n...

    SvarSlett
  3. Æ kjøpe glatt det meste som har sett utspring oppi Solbakkan. Så lenge ho Ine bærre hjelpe tell heime blir det dessuten nokka ainna. Men - husk å legg inn plenty med ispausa da! Å kanskje sjokkolade å...

    SvarSlett

Del gjerne dine tanker med meg.