tirsdag 27. mai 2014

Blåmandag og facebook

For omtrent to og et halvt år siden var frustrasjonen over KS og deres holdning i arbeidstidsforhandlingene for skoleverket så stor blant en rekke tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Sør - Trøndelag at noe måtte gjøres. KS måtte tvinges tilbake til forhandlingsbordet slik at lønn og arbeidstid ikke ble blandet sammen i tariffoppgjøret. Vi kunne ikke tape noen av delene.

På samme tid opprettet jeg gruppen Arbeidstidsforhandlingene på Facebook. Tanken var at denne skulle bygge samhold og forståelse for arbeidstidsavtalen, samt gi organisasjonene støtte i forhandlingene med KS. Ingen skulle kunne betvile at kravene våre folk i forhandlingsrommet fremsatte hadde støtte hos fotfolket.

I tillegg var gruppa viktig for å skape trykk på motparten. Informasjon til politikere, leserinnlegg til media. En rekke folkeopplysningstiltak både ble til og delt med andre på grunn av gruppa. Og det lyktes. Trykket ble etterhvert så stort at partene satte seg ved forhandlingsbordet og fikk i stand en ny arbeidstidsavtale. Kompromisset stod langt unna de kravene KS hadde hevdet inn i forhandlingene, men likevel kostet det organisasjonene en planleggingsdag å få i stand en avtale. Dermed kunne man snakke lønn i tariffoppgjøret, som enda en gang endte i streik.

Gruppa arbeidstidsforhandlingene var under streiken med på å skape trykk på samme side som organisasjonen. E- postaksjoner, SMS kampanjer og leserinnlegg på leserinnlegg. Lærere hevet stemmen sin og var tryggere på sin sak. Vi merket et skifte i opinionen. Flere lyttet kanskje til det vi sa.

Lærerne ønsket aldri kommunene som arbeidsgiver. Vi bad aldri om det. Men organisasjonene har måttet forholde seg til dem, for det er villet politikk i stortinget at kommunene har forhandlingsansvaret. Dessverre.

Skoler og barnehager har vært i en nesten endeløs streikemodus i tariffoppgjør etter tariffoppgjør. I barnehagene har arbeidsgiverne kjørt den gamle arbeidstidsavtalen opp i et hjørne, og senest i vinter måtte barnehagene tåle en domsavsigelse som gir arbeidsgiversida større makt over arbeidstida. I skolene har mindrelønnsutviklinga dominert bildet i forhold til andre grupper,samtidig som arbeidsgiveren stadig har kjørt løpet for å endre arbeidstidsavtalen.

Under ligger en grunnleggende mistillit til om lærerne gjør jobben sin til beste for elevene uten kontroll og styring. MER kontroll og styring. Men på sosiale medier har lærerne argumentert for profesjonalitet og autonomi. Rapporter fra Civita og Rambøll har blitt ettergått i sømmene og partert. De har ikke holdt mål. De har vært politiske partsinnlegg for høyresida som ønsker å innføre konkurranse, privatisering og større ulikhet i skoleverket og barnehagen.

Engasjementet har vært stort i to og et halvt år på facebookgruppa Arbeidstidsforhandlingene. Medlemstallet sank litt etter kampen for 2,5 år siden. fra 6000 til 4000. Men noen holdt debatten og motet oppe. Noen stod på også da det skulle være stortingsvalg og politikken skulle gis mandat. Noen stod frem og påvirket politikere før Arbeidstidsforhandlingene startet opp igjen høsten 2013.Hele tida for å støtte organisasjonene og gi våre tillitsvalgte kraft i sine forhandlinger. Avtalen skulle bli best mulig.

Da bruddet i årets forhandlinger var et faktum i slutten av januar 2014 var det i overkant av 6000 medlemmer i gruppa. hver dag de neste to ukene steig medlemstallet med 1000 medlemmer. Lærere skreiv leserinnlegg. Vi gikk i tog. Vi laga plakater. Vi ringte journalister og redaksjoner. Vi snakka med politikere, partier og foreldre.

Vi kjempa så hardt vi kunne.

Og vi tapte. 

Meklerens forslag til ny arbeidstidsavtale er ikke et steg i riktig retning. Helheten vil føre til flukt fra læreryrket slik jeg ser det, og vil også i liten grad virke rekrutterende. Det er vanskelig for meg å se endringer til det positive for lærerstanden i forslaget. Dessverre. Jeg holder arbeidsgiversiden ansvarlig. Det er deres krav som har ført oss dit vi er. Jeg har heller ikke stemt på de som ønsker å føre en arbeidstakerfiendtlig arbeidsgiverpolitikk.

Men tapte vi virkelig alt?

Det blei en skikkelig blåmandag. Resultatet blir slaktet og partert på facebooksiden jeg selv har starta. Utdanningsforbundet likeså. Medlemmene vender seg mot sine egne og glemmer at bjella egentlig skal henges på KS. Denne gangen var medlemmene klare for krig. KRIG. Denne kampen skulle vinnes - eller tapes. Etter harde forhandlinger var det altså HIT KS var mulig å flytte? Forhandlerne til Utdanningsforbundet ønsket ikke å risikere lesepliktavtalen, og trodde ikke arbeidsgiver var mulig å rikke lengre. Heller ikke i rikslønnsnemnda. Lærerne har ikke så mange støttespillere i opinionen. Dessverre.

Utfallet er tragisk for oss som har valgt læreryrket og som kjenner dets gleder og sorger. 

Facebookgruppa har utviklet seg til å bli tre ting i oppgjørets siste time.
- 1: Det det var ment som - en saklig debattarena om arbeidstidsavtalen hvor positive og negative side trekkes frem.
- 2: En åpen vervearena for små organisasjoner som ønsker å gjøre seg attraktive for nye medlemmer. 
- 3: En frustrasjonsarena hvor man vender seg mot egne tillitsvalgte og organisasjoner og signaliserer å melde seg ut.


Om dette fortsetter får KS det akkurat som de vil. Full krig mellom organisasjonene. Flere små organisasjoner med ulike stemmer i stedet for en stor og tydelig. Lavere organisasjonsgrad. Tillitsvalgte som ikke har tillit. Alt det som IKKE var kongstanken bak gruppa: Samhold og kunnskap gir styrke!


Jeg vurderer derfor å slette hele gruppa. Det var en fantastisk reise, men om det ikke tjener saken er det ikke sikkert du skal gjøre det.





13 kommentarer:

  1. Jeg er enig i det du skriver.Svaret på ditt eget spørsmål er - etter min mening - et klart nei. Jeg er enig med forbundet at de viktigste punktene er vunnet (som du selv skriver). Dog er jeg uenig i avgjørelsen til Utdanningsforbundet i at det ikke er verd å ta en streik for å markere at vi ikke godtar det arbeidsgiver ønsker. Det jeg er mest oppgitt over er ikke KS som tydelig ikke vet å sette pris på sine arbeidstakere og ei heller vet hvordan de skal markedsføre seg selv som en god og attraktiv arbeidsgiver. Det jeg er mest oppgitt over er hvordan min egen organisasjon går ut etter oppgjøret og ensidig forteller om hvor bra forhandlingsresultatet ble. Det opprører meg at de ikke i så fall går ut i media og fortvilet forteller at de "måtte" godta forhandlingsresultatet pga at de ikke mener det er mer å hente - for så å fortelle om hvordan dette gjør læreryrket mindre attraktivt (samtidig som de forteller om hva de faktisk oppnådde i forhandlingene).

    Når det gjelder stenging av gruppa - så synes jeg personlig at de som starter en gruppe ikke er ansvarlig for hvordan gruppa utvikler seg. Man kan selvsagt moderere hardt, men i dagens Internet-verden så mener jeg folk får stå ansvarlig for sin egen gjøren og laden. Derfor mener jeg (dersom du er så misfornøyd med gruppa at du ikke vil være i den selv): gi den videre og meld deg ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette bloggutspillet mitt handla mest om å få folk til å se helheten i større grad, og å tvinge debatten tilbake på riktig spor. Det synes jeg i stor grad jeg har lyktes med. Også ved inngåelsen av forrige avtale var reaksjonene sterke fra mange hold. For øvrig kommer jeg nok ikke til å sitte med gruppa "til evig tid" da det faktisk er ganske intenst til tider. Men samtidig er det utrolig spennende og lærerikt.

      Slett
    2. Hei, lurer litt på de tre punktene dine øverst, der det bl.a står at.. "En åpen vervearena for små organisasjoner som ønsker å gjøre seg attraktive for nye medlemmer" .. Jeg ble selv invitert inn i denne gruppen, selv om jeg ikke lenger er medlem av Utdanningforbundet. Og synes det er interessant å følge med på det engasjementet som folk viser, noe selvfølgelig mer interessant enn andre ting, men da kan en jo bare velge å overse det som er mindre interessant. Det blir kanskje litt mye av at den og den er "så dum", men folk er frustrerte, og da blir det lett sånn. Ellers er det ikke tvil om at denne fb - gruppen - sammen med andre medier har hatt mye å si i forb med denne tariff-avtale - kampen! Hadde den vært like stor ved tidligere forhandlinger, kan det godt være at utfall hadde blitt anderledes da og, for det har vært en negativ tendens når det gjelder utvikling av arbeidsforhold til lærere, både når det gjelder lønn, bundet arbeidstid, økt arbeidstid og ikke minst ledelsens styringsrett. Og siden Utdanningsforbundet er det største partiet, så har ledelsen der hatt litt å si for den utviklingen. Nå er det mange flotte folk i Utdanningforbundet og ellers som gjør en god jobb! Men - det kan jo likevel være ok å høre andre stemmer fra det du kaller "små organisasjoner" som kan ha endel vetug å si i denne forbindelse. Det trenger ikke å bety verving for det! Heller syns- og meningsutvekslinger. At personer har valgt å forlate Utdanningforbundet nå, har du kanskje selv vært med på ved å ha denne gruppen, for flere har lest og hørt og ment osv. Forstår at din intensjon som tillitsvalgt opprinnelig var å styrke Utdanningforbundet med å opprette denne gruppen. Men - det blir med denne som med barn; den / de kommer til en viss størrelse der en må innse at en ikke klarer å styre og ha kontroll over de fullt ut lenger, og at ens mer personlige rammer kanskje blir brutt - både på godt og ondt. Men du får likevel anledning til å gi den/ dem noen gode ord på veien. Og så får en se hvordand det blir foredlet. Anyway, med over 30 000 medlemmer, så må en gjøre et valg om en vil ha kontroll med den fortsatt, eller om en vil "gi den videre", eller oppfordre andre til å fortsette - på et eller annet vis. Kan være dumt å legge den ned, siden det nå ligger en god del ok opplysningsmateriale og nyttige innlegg. En digresjon; en medlem i Utdanningsforbundet har skrevet master om Lektorlaget - det ble såpass positivt møtt at det førte til at flere ble medlemmer det forbundet han skrev om, sikkert ikke helt intensjonen det heller, men - men. Sånn kan det gå. Husk ellers at det er konkrete og sterke grunner til at personer velger å forlate et stort forbund og ta steget inn i et mindre. Ok - ha et ellers flott skoleår i 2014/ 15 !!

      Slett
  2. Jeg syns det er respektløst av deg, Preben, å si det er medlemmene som saboterer når vi kritiserer ledelsen i Udf for en beslutning som er så kritikkverdig som denne. Etter at de godtok et såpass dårlig forslag og til og med fremstilte det som en seier, fremstår du bare som en "yes-man" når du hevder at de ikke har skyld i noe som helst. Men hvis du ønsker deg en organisasjon der man alltid legger skylden på motparten og aldri stiller spørsmål ved ledelsen, kan det hende du får det - det er mange av de som er skuffet over Udf som melder seg ut nå. Jeg er en av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lurer på hvor du henter utsagnet ditt om at jeg sier at medlemmene saboterer fra? Klarer ikke å finne det avsnittet i min egen tekst.

      Slett
  3. Preben: Siten var interessant - også ut fra et annet perspektiv. Det viser både styrken og svakheten ved sosiale medier. Din side tok hele tiden situasjonen på pulsen - i sanntid. Utdanningsnytt - også nettsiden - var helt avkjørt. Oppslagene der - mens "kampen" foregikk - var litt "småbisarre" inntil det komiske. Samme med bladet vi fikk i posten i går. Forbundet må altså tenke nytt her - når nettkampen ikke engang foregår på deres egen faceprofil.

    Svakheten ved din site er også åpenbar. De som var inne der, representerer antakelig ikke hele korpset, ikke engang flertallet? For jeg tror avtalen går igjennom - ved uravstemming, kanskje med knapt flertall. Mange - eller en del - kommer ikke til å stemme, kanskje fordi de er usikre - også på alternativet?

    Resultatet bærer preg av skadebegrensning. For når hele det politiske etablissementet, mer eller mindre, ønsker "nedjustering" av lærerrollen (de er for mange og det er blitt for dyrt) og overfører dem til en org. som KS, så er det ikke mye man får gjort annet enn å senke hastigheten på nedjusteringen. For øvrig er ikke fenomenet særnorsk.

    PS: De som har tapt mest her, er nok lærere i vgs. med stor rettebyrde i skriftige fag. For de aller fleste grunnskolelærere er det ikke store endringer så langt jeg har skjønt det.

    Men vikar-punktet kan være en dødelig pille. Altså mange mer eller mindre pålagte timer der lønna vel blir 1/3 av det man ville fått i dag? Med mange ute i etterutdanning, kan det fort bli "konflikter". En grei måte å saldere budsjettene på også, kanskje.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hele poenget med Facebooksiden var å være mer på hugget i forhold til vår nye medievirkelighet. Det har vi virkelig lyktes med. I tillegg har sosiale medier den fordelen at de mobiliserer folk hurtig i stort antall. Spennende når det fungerer, men også farlig når ting skjer for fort. Jeg har planer om å systematisere noen erfaringer jeg har gjort meg gjennom prosessen med facebooksiden slik at jeg kan dele med flere i etterkant.

      Slett
  4. Sidene har fungert godt fram mot forhandlingene. Nå er det mye gørr som spres. Det er ikke rettferdig overfor forhandlingsdelegasjonen til Utdanningsforbundet som har fått sikret en sentral avtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper sidene kan gå tilbake til å bli et saklig debattforum. Det tror jeg går.

      Slett
  5. Er det virkelig så farlig å vise den frustrasjonen som rår? Å slette siden "din" fordi folk er sinte...? Selv har jeg lært mye her ute, og håper å fortsette med det! La andre overta om du ikke lenger ønsker å stå bak den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke farlig å vise sinne eller frustrasjon. Men det skader ingen om det blir en saklig debatt om de faktiske uenigheten som rår rundt arbeidstidsavtalen. Uten personangrep, vervekampanjer og ubegrunnete utfall. Dem har det vært en del av, samtidig som det også har vært saklige uenigheter. Vi er på rett vei igjen nå.

      Slett
  6. Tarjei Solum Grimstad28. mai 2014 kl. 10:30

    Helt enig Preben, du lagde gruppa og har full rett til å legge den ned. Så kan andre starte sin egen gruppe hvor de rakker ned tillitvalgte i Utdanningsforbundet, verver medlemmer til SL og generelt er ganske usaklige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv om jeg starta gruppa vil jeg ikke si at det er bare min gruppe. Men jeg føler at ansvar for det jeg har satt i gang, og jeg føler et ansvar for at det som skjer der gavner saken vår. Ikke fordi alle må være enige, men fordi alle bør være saklige og bidra til et debattklima som gjør at flest mulig kjenner seg "husvarme". Vervekampanjene som enkelte kjører er langt over streken, og etter min mening totalt usmakelige.

      Slett

Del gjerne dine tanker med meg.