onsdag 16. mars 2011

Lange intervaller!

Det er jammen meg lenge mellom hver gang det skjer noe her inne, men nå har jeg altså tenkt å gjøre noe med det. I allefall for en kort liten stund da...

Livet inneholder så mye for tida, og jeg finner det riktig å ikke skrive om alt her. Nettet er ikke stedet for å legge ut alt mellom himmel og jord. Det jeg derimot kan fortelle er at det er givende - alt det som tar min tid nå om dagen, og at jeg er heldig som får mulighet til å gjøre det jeg gjør. I samspill med andre kan man lære masse om seg selv, og for tida er livet en læringsreise av en annen verden.

Vi hadde forresten årsmøte her om dagen i Utdanningsforbundet Selbu, hvor jeg er leder. Jeg kunne brukt masse tid på å beskrive mine frustrasjoner om at ikke flere møter opp på slike møter, men jeg velger i stedet å bruke energi på å fortelle hvor glad jeg er for de som var der. For - det var faktisk over 10% av medlemmene som møtte opp, og vi hadde det trivelig. Skikkelig koselig var det, og det var faktisk tilløp til noe så sjelden som en politisk debatt. Jeg håper vi får til flere slike. Temperatur - det trenger vi mer av!

Ellers er jeg alenepappa for tida. Sissel og Maiken er på tur med Hvite busser til Polen og Tyskland sammen med 10. trinn. En tur som former mennesker, og en tur som former bygda. Jeg er sikker på at denne satsingen vil gi frukter for Selbusamfunnet på sikt og gjøre oss mer reflekterte og engasjerte. Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.

I den forbindelse er det jo greit å dra inn den siste tids debatt om vikarbyrå og privatisering. Jeg har tidligere beskrevet mine sterke følelser mot New Public Management i denne bloggen, og jeg akter å fortsette medd det. For - når Adecco og Helsenor har fått lov til å holde på som de har gjort, så har det vært med politisk velsignelse selv om ansvaret nå blir forsøkt skjøvet bort fra dette nivået. Effekten av privatisering og effektivisering er at arbeidstakernes rettigheter blir truet. Det er få som går inn i denne bransjen for å være snille. Profitt er motiv nok til å gå på kant medd loven og etikken.

Jaja. Det kan hende jeg får rikelige muligheter til å gjøre mine små bidrag i riktig retning fremover. Jeg har nylig blitt valgt inn i Styret i Sør- Trøndelag Arbeiderparti.

Kanskje kan det utgjøre en forskjell?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Del gjerne dine tanker med meg.